12. szabály

Ártatlan kérdés nincs!

  1. Amikor kérdezünk, mindig befolyásolni akarunk. Valahogy hatást akarunk kiváltani. Még akkor is, ha csak azért beszélünk, hogy ne legyen csönd. Ilyenkor azt a hatást akarjuk, hogy legyen valami hang a csönd helyett. A legtöbb esetben viszont sokkal hasznosabb, fontosabb hatást akarunk kiváltani.
  2. Minden kérdés tartalmaz egy állítást is, és egy felszólítást is. Próbáld ki! Például ha azt kérdezem, hogy „Főzöl ma vacsorát?”, akkor ebben a kérdésben ott van egy állítás is: „Képes vagy főzni/főzhetsz ma vacsorát”, és egy felszólítás is: „Főzz ma vacsorát!”. Amikor egy kérdést hallasz, érdemes megkeresni a rejtett állítást, és felszólítást is. Tájékozottabb leszel.
  3. Aki kérdez, az irányítja a beszélgetést. Amikor fölteszek egy kérdést, azonnal elindítom a hallgató agyában a „válaszkereső üzemmódot”. Ez automatikus, ha akarja, ha nem. Így én választom ki a gondolkodás és a beszélgetés irányát, témáját.
  4. Amikor fölteszünk egy kérdést, minden esetben két válasz születik. Az első, amit automatikusan, villám gyorsan ad az agyunk, s egy másik, amit ki is mondunk, amikor válaszolunk. Jó esetben ez a kettő ugyanaz, s néha valamilyen megfontolásból eltér. A társalgás irányítása szempontjából az első válasz a lényeg. Ha már magának válaszolt az illető, el is értünk egy hatást. Így rá is vezethetjük a másikat arra, amit fontosnak tartunk.
  5. Azt, aki „megmondóként” kommunikál, kevésbé szeretik, és fogadják el. Amikor megmondó helyett „kérdező” vagyok, megadom a lehetőségét a másiknak, hogy a saját gondolatmenete, logikája, igazságai mentén jusson előre. Erőszak helyett asszertíven kapcsolódok.

Használj kérdéstechnikát!