Munkatársak értékelése

Milyen előnye van, ha a munkatársakat rendszeresen értékeljük?

 

Ezzel az eszközzel elérhetjük hogy a munkatársunk folyamatosan tudatában legyen, hogy mit várunk tőle.

Rendszeresen, és gyakran kapjon visszajelzést arról, hogy mennyire felel meg az elvárásainknak.

Módjában álljon javítani azokon a területeken, amelyeken alulteljesített, elmaradt.

Közös nyelvet beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy egyeztetjük a fogalmak használatát, hogy ki mit ért alatta.

Javítja a motivációját. Amikor jól teljesít, konkrét, és rendszeres visszajelzést kap róla, amit dicséretként él meg. Amikor rosszul teljesít, egyértelműen megtudhatja, hogy az kevés, vagy rossz, s kap lehetőséget a korrekcióra.

Kapcsolódhat a motivációs, és a juttatási rendszerhez.

 

Minden munkatárssal személyesen, egyénileg egyeztetett, egyedi értékelési rendszert érdemes kialakítani.

Vezetőként döntsd el, hogy az adott pozícióban dolgozó munkatársat milyen szempontok alapján akarod értékelni.

Ez lehet csak 6-7, vagy akár 15-20 szempont is. A leggyakrabban 8-12 szempont szokott lenni, de volt partnerem, aki 47 szempontot használt folyamatosan, minden munkatársára. Ő úgy döntött, hogy neki megéri munkatársanként azt a havi plusz 25-30 percet, amit a sok szempont értékelése jelent, mert több előnyt, nyereséget talált abban, hogy ilyen mélyen belement, mint a rá szánt időveszteség.

 

Hogy érdemes az értékelési szempontokat összeválogatni?

 

  1. Kérd meg a munkatársat, akit értékelni akarsz, hogy írja össze, hogy szerinte milyen szempontok alapján érdemes az ő posztján dolgozót értékelni. Úgy is megkérdezheted, hogy ha ő akarná értékelni egy beosztottját, aki abban a pozícióban van, akkor miket venne figyelembe.
  2. Te is írd össze magadtól azokat a szempontokat, ami alapján Te értékelni akarod az adott pozícióban dolgozót.
  3. A munkatárstól kapott javaslatból válogass. Válassz ki az ő listájáról olyanokat, amit arra érdemesnek tartasz, hogy felvedd az őt értékelő szempontok közé. A saját listádat bővítsd, alakítsd az általa javasolt, szerinted oda illő, fontos szempontokkal, és így véglegesítsd a szempontlistát.

 

A kész értékelőt add át a munkatársadnak.

Egyeztesd vele, hogy milyen szabályok szerint használja, és hogy milyen módon zajlik az értékelés.

Tanítsd meg, hogy hogyan készüljön föl.

 

Szabályok:

  • Havonta egyszer készüljön értékelés. Ettől el lehet térni, ha indokolt. Lehet, hogy hasznos gyakrabban értékelni. Konkrétan, írásban kerüljön lefektetésre, hogy milyen gyakran, s az időszak melyik napján történik a rendszeres értékelés. Hányadikán, vagy melyik nap, hány órakor. Mondjuk minden hónap első keddjén, 16:00-tól, 16:20-ig.
  • Az értékelő beszélgetésre a munkatárs úgy készüljön fel, hogy egyedül kitölti az értékelő számára kijelölt oszlopát. Abba a saját véleménye szerinti érték kerüljön.
  • Az értékelés 1-10-es skálán történjen, amin az 1-es a lehető legrosszabb, a 10-es a tökéletesre értékelt eredmény.
  • Hozza magával az általa kitöltött értékelőt, és az előző havi értékelőt is.
  • Az értékelő beszélgetésre a vezető is úgy készüljön föl, hogy egyedül kitölti az értékelőnek a vezető számára kijelölt oszlopát a saját véleménye alapján, 1-10-es skálát használva. Úgy értékelj, hogy meg tudd indokolni.
  • A vezető is hozza magával az általa kitöltött értékelőt, és az előző havi értékelőt is.
  • Az értékelő beszélgetésen a vezető, és a munkatárs hasonlítsák össze az egyes szempontokhoz tartozó értékeket.
  • Ha ugyanazt az értéket adták mind a ketten, akkor ebben a fázisban azon a szemponton tovább lehet lépni, mert egyetértenek a teljesítmény minősítésében, akár jó, akár rossz. Később térjenek vissza a gyenge értékekre.
  • Ha egy szempontot eltérően értékeltek, akkor mind a ketten indokolják meg, hogy miért adtak olyan értéket. Addig egyezkedjenek, amíg egyetértésre jutnak egy azonos értékben, s azt írják be a helyére.
  • Amikor így végigmentek az összes szemponton, akkor közösen a munkatárssal vessék össze, hogy az előző havi értékelőlapon kijelölt „fejlesztendő” szempontok hogyan változtak egy hónap alatt, most milyen értéket kapott a múlt havihoz képest.
  • Az e-havi értékelőn található három legalacsonyabb pontszámú elemet válasszák ki közösen fejlesztésre. Csak hármat.
  • Ezt a három fejlesztésre kijelölt elemet írja be a munkatárs az alsó táblázat „Változtatni való” oszlopába.
  • Rendeljenek hozzá Cselekvési Tervet, és a munkatárs írja be azt a táblázat középső oszlopába. Ez arról szóljon, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy javuljon az eredménye. Például, hogy betartja egy folyamat lépéseit, vagy több időt hagy rá, korábban kezdi, és segítséget kér, megtanul valamit, begyakorolja, felügyelet mellett végzi a munkát, ellenőrzéseket kap, stb.
  • Közösen állapítsák meg a határidejét a javításnak, fejlesztésnek, és a munkatárs írja azt be a harmadik oszlopba. Minden esetben a következő értékeléskor ellenőrizzük, hogy változott-e, javult-e. Vannak olyan változások, amik hosszabb időt igényelnek. Ezeknél is van haszna a következő alkalommal megbeszélni, hogy mennyire változott, hol tart a fejlődésben a munkatárs.

 

A fölkészülés folyamata mindkét fél részéről 5-10 perc odafigyelést igényel.

Az értékelő megbeszélés 20-30 perc közé tervezhető.

 

 

Íme a táblázat:

MUNKATÁRS ÉRTÉKELŐ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Néhány értékelési szempont, amiből lehet válogatni:

 

ERŐBEVETÉS

SZORGALOM

HATÉKONYSÁG

EREDMÉNYESSÉG

SZABÁLYKÖVETÉS

ÖNÁLLÓSÁG

NYOMÁS ALATTI MUNKAVÉGZÉS

KOMMUNIKÁCIÓ

FOLYAMATOS TANULÁS

KREATIVITÁS

KITARTÁS

CSAPATMUNKA

A VÁLLALTAK TELJESÍTÉSE

MEGJELENÉS

IDŐKONTROLL

FELELŐSSÉGVÁLLALÁS

LÉNYEGRE KONCENTRÁLÁS

RUGALMASSÁG

PONTOSSÁG

MEGBÍZHATÓSÁG

PILLANATNYI RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS

PROBLÉMAKEZELÉS

GAZDÁLKODÁS

IDENTITÁSTUDAT

ELŐRELÁTÁS

POZITÍV GONDOLKODÁS

SAJÁT POZÍCIÓ PONTOS ISMERETE

KÜLDETÉSTUDAT

ÜGYFÉL SZOLGÁLATA

FELKÉSZÜLÉS

MÁSOK ELFOGADÁSA

 

Értékelj gyakrabban, amikor komolyabb gond van a munkatárssal, vagy ha az egy új munkatárs bevezetésénél indokolt.

Lehet akár hetente is csinálni munkatárs értékelést, hisz a rá fordított idő körülbelül 30 perc.

Amikor már rendszeresen 8-as, 9-es értékeket produkál a munkatársunk, akkor már elég lehet ritkábban értékelni. akkor is már csak azzal a céllal, hogy a szinten tartást tudjuk követni, s időben be tudjunk avatkozni, ha valamelyik szempontból gyengült a teljesítménye.

 

 

Rajta, kezdj neki, csináld meg az egyik munkatársaddal az első értékelést, s élvezd a hasznát!

 

Üdvözlettel:

BusinessDoki