A munkatárs értékelésről.
Értékeljük rendszeresen a munkatársainkat!
Havonta egyszer üljünk le egy fél órára négyszemközt a közvetlen munkatársainkkal, hogy a munkatárs folyamatosan tudatában legyen, hogy mit várunk tőle, kapjon rendszeresen, és gyakran visszajelzést arról, hogy mennyire felel meg az elvárásainknak.
Így áll módjában javítani azokon a területeken, amikben alul teljesített, rossz volt, elmaradt, vagy segítséget kaphat.
Azért, hogy közös nyelvet beszéljünk, egyeztessük, hogy milyen szempontok szerint fogjuk értékelni, s definiáljuk a fogalmak használatát, hogy ki mit ért alatta. Általában 8-12 szempont elegendő. A definíciók nagyon értékesek, ne hagyjuk ki.
Természetesen az írásosság alapkövetelmény. Ami nincs leírva, az nem létezik, vagy nem igaz.
A rendszeres értékelés, visszajelzés javítja a motivációját. Amikor jól teljesít a munkatárs, kapjon konkrét, és rendszeres visszajelzést róla, amit dicséretként élhet meg. Amikor rosszul teljesít, gyorsan, és egyértelműen értesüljön róla, s kapjon lehetőséget a korrekcióra.
Az értékelés eredményét kapcsolhatjuk a motivációs, és a juttatási rendszerhez.
Vezetőként döntsd el, hogy az adott pozícióban dolgozó munkatársat milyen szempontok alapján akarod értékelni.
Ez lehet csak 6-7, vagy akár 15-20 szempont is. A leggyakrabban 8-12 szempont szokott lenni.
Azokra a területekre koncentrálj, amiben javulást szeretnél a munkatársad működésén. Ha most gyenge mondjuk prioritásban, akkor az legyen az egyik szempont. Ha a kommunikációja fejlesztendő, akkor az kerüljön bele a szempontok közé.
Írásban értékelj, hogy megmaradjon, s később ellenőrizhető legyen a fejlődés is. Írjátok le, hogy egy-egy szemponthoz milyen definíció tartozik, mi a „már elég jó”. Kerüld a maximalista megközelítést, ne a tökéletest várd le, legyen elég az a szint, ami már elég a munka elvárt minőségű elvégzéséhez.
Érdemes egy tízes skálán értékelni, ahol a 10-es a legjobb, a „már elég jó” teljesítés.
Először a vezető is, és a munkatárs is önállóan értékelje előre az egyes szempontokat, hogy ne befolyásolja a másik által adott érték.
Az értékelő megbeszélésen vessék össze az adott pontokat, s beszéljék meg az eltéréseket. A kiindulási pontérték a 10-es. Ebből akkor lehet levonni, ha konkrét esetben történt alulteljesítés. Tehát pl: 12-én 10 órakor volt a statisztika leadásának határideje, s ezt elkéste a munkatárs. Vagy 20-án a levelezés és a telefonok kezelése között rosszul priorizált. Az tilos, hogy „jobban is csinálhatta volna”, vagy „mindig a többiekre hárít”. Legyen teljesen konkrét a leértékelés oka.